Här är en ny grej, jag har blod i urinen. Ganska mycket, eller, det rinner inte ur mig men jag reagerade inte direkt med ett förvånat ”Jaha, OJ!” när doktorn kom med svaret på urinprovet i morse, utan jag hade ju sett det själv så att säga. Tydligen så kan tarmen vid Ulcerös Colit irritera urinblåsan, men det verkade mest gälla vid stora skov och mitt påbörjade skov gick väldigt fint tillbaka när jag höjde Asacolen. Så jag vet inte. Det kan såklart vara urinvägsinfektion men jag har inga som helst symptom.

Jag blev i alla fall remitterad till en så kallad cystoskopi – man ska gå in och titta på urinblåsan. Jag ser det lite som en jackpot, för därmed har någon form av medicinsk utrustning äntrat samtliga av mina så att säga kroppshål. Vem kan skryta med det? Score! Bingo, jag fick bingo! Vad vinner man?

Det är ändå lite av ett livsmål som är uppnått nu känner jag, något som är fullbordat. Jag kan bocka av kroppshålslistan och gå vidare i livet.