Jag fick ett bra tips i går från en kompis som hade läst mitt inlägg om sjukvården. På den här sidan står hur man kan gå tillväga för att klaga om man inte är nöjd med vården. Där står bland annat:
Som patient inom hälso- och sjukvården har man rätt att bli bemött med respekt och få begriplig information om hälsotillstånd och om de undersökningar och behandlingar som föreslås. Man ska få en bra vård av god kvalitet.
Om man inte är nöjd med den vård som man fått eller är missnöjd med bemötandet, har man rätt att klaga och lämna synpunkter. Det kan gälla allt från mindre problem till svåra situationer som har lett till bestående skador eller dödsfall. Man kan också göra en anmälan som syftar till att få verksamheten att fungera bättre.
En annan kompis berättade om hur lite man läser om patientbemötande på läkarlinjen. Är det kanske ett problem som behöver tas itu med?
4 kommentarer
Comments feed for this article
12 februari, 2012 den 12:12
Hanna
Hej Hanna,
Jag heter också Hanna och har UC sedan snart 2år tillbaka. Hittade din blogg häromdagen och har redan läst mig igenom den från början till slut och vill tacka för det du skriver! Det gör skillnad för en relativt nydiagnostiserad som ännu inte riktigt accepterat, funnit balanser i strategier och levnadssätt samt som ny i patientrollen, tack!
/Hanna
28 april, 2012 den 07:46
stödstrumpan
Tack för att du skriver Hanna! Det är alltid skönt att få bekräftelse på att man inte är ensam även om min sjukdomsbild ser lite annorlunda ut. Vill du läsa min blogg så finns den på http://www.stodstrumpan.wordpress.com
Kärlek!
20 september, 2012 den 12:42
Camilla Franzén Nordström
Hej!
Jag har lagt till din blogg som länl på ILCO Unga Vuxnas blogg ( http://www.ilcosungavuxna.blogspot.se), jag hoppas det är okej. Annars får du höra av dig!
21 september, 2012 den 11:14
minmagkansla
Det är såklart helt okej. Tack för info!